albert_krijgt_les_van_robert_liberace_small

Workshop Robert Liberace – A modern approach to the classical figure

In Juli 2015 heb ik een workshop van 2 weken bijgewoond van Robert Liberace. De workshop was georganiseerd door het Flemish Classical Atelier in Brugge. Met een groep van zo’n 20 mensen uit alle hoeken van de wereld (o.a. Amerika, Canada, Australië, Frankrijk) heb ik een geweldige ervaring opgedaan en veel nieuwe dingen geleerd.

Robert Liberace is een Amerikaanse artist die veelal realistische portretten en modellen schildert. Ik ben al enkele jaren bekend met zijn werk, wat te bewonderen valt op zijn website. Zijn manier van schilderen is typisch die van een “painted sketch”. Hij is duidelijk geïnspireerd door het materiaal en kennis gebruik van de Oude Meesters. Zo gebruikt Robert bijvoorbeeld veel gedetailleerde anatomiekennis om zijn werken te maken. Dit werd ook duidelijk tijdens de workshop: als Robert vol energie bezig is aan een werk, dan benoemt hij altijd alle spieren en botten die hij ziet en schildert. Zijn anatomiekennis gebruikt hij om te interpreteren wat hij ziet en structuur en betekenis te geven aan wat hij schildert. Omdat Robert in een a la prima manier werkt stralen zijn werken veel energie en spontaniteit uit. In zijn instructie DVD “The Figure Sketch in Oil”, waarvan hieronder een fragment te zien is, kan je zijn manier van schilderen goed zien.

De cursus bestond uit twee delen van elk een week. Tijdens de eerste week kregen we instructie over het gebruik van rood potlood op geprepareerd papier en over de techniek van zilverpen tekenen. Bij het gebruik van rood potlood wordt het papier eerst gekleurd (geel) met waterverf. Daarna wordt een laag van schellak op gedaan wat voor een betere hechting van het rood potlood zorgt.

11728775_10206212899674550_4842230035592647831_o

Zilverpen tekenen was voor mij helemaal nieuw. Je tekent met een zilveren metalen punt op een geprepareerd papier. Dit is een oude techniek die bijvoorbeeld al door Leonardo da Vinci gebruikt werd. Kenmerkend voor deze techniek is dat je altijd scherpe en dunnen lijnen zet en dat je eigenlijk niks kunt wissen.

11221605_10206219263353638_2728269930930161405_o (1)

Tijdens de tweede week gingen we aan de slag met olieverf. De eerste twee dagen met een monochroom palet en daarna met een volledig kleuren pallet.

11816225_10206276252378328_5634987938998901562_o (1)

Naast kennis over het gebruik van nieuwe materialen heeft Robert Liberace mij ook gewezen op mijn verbeter punten. Het is een super ervaring om door een dergelijke artiest gecoacht te worden en voor de komende tijd weet ik waar aan ik moet werken om mijzelf te verbeteren!

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Workshop Robert Liberace – A modern approach to the classical figure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.