Boek review – De Klassieke School – Tekenkunst in de praktijk – Juliette Aristides

Als je gaat zoeken naar boeken over klassiek tekenen en schilderen dan kom je al snel de naam Juliette Aristides tegen. Aristides is oprichter en docent aan de Classical Atelier van de Gage Academy of Fine Art in Seattle (US). Ze geeft nationale en internationale workshops en heeft verschillende boeken geschreven over klassiek tekenen en schilderen. Toen ik haar houtskool tekeningen een paar jaar geleden tegen kwam was ik direct onder de indruk! Uit haar afbeeldingen komen prachtige vormen van het menselijk lichaam te voorschijn. Je ziet in delen van haar tekeningen de constructielijnen en ruwe schetsen, terwijl op andere plaatsen de anatomie tot in de detail is uitgewerkt.

IMG_3424 IMG_3425 IMG_3426

Haar boek De Klassieke School is uniek. In 6 hoofdstukken beschrijft ze het hele klassieke tekenproces. Beginnend bij een introductie over de eerste lijnen gaat ze verder met uitleg over het belang van verhoudingen en proporties in  tekeningen. De Oude Meesters hadden al systemen en theorieën ontwikkeld over de ideale verhoudingen van het menselijk lichaam. De menselijke canon van Leonardo Da Vinci is wellicht een van de bekendste.

Leonardo

Vervolgens gaat Aristides in het derde hoofdstuk verder met het bespreken van contourlijnen, ritmes en lijnvariaties. Als je hier nog nooit van gehoord hebt, dan zal je versteld staan hoe anders je naar tekeningen van andere kunstenaars gaat kijken. Je gaat meer zien en tekeningen worden spannender!

In de laatste drie hoofdstukken worden diepte, tooncomposities en licht & schaduw besproken. Een van de uitdagingen van de Oude Meesters was om op een vlak oppervlak het gevoel te creëren van 3D objecten. Wat daarbij geholpen heeft is de ontwikkeling van het tekenen in perspectief tijdens de Renaissance. Maar het belangrijkste van een kunstwerk is misschien nog altijd dat je een emotie weet over te brengen. In een tekening of schilderij breng je veel van een emotie en drama over via licht en schaduw. Als je nog een keer naar bovenstaande tekeningen van Aristides kijkt dan zie je dat ze ook veel met licht en schaduw van haar model bezig is.

IMG_3420 IMG_3421 IMG_3422 IMG_3423

Wat mij betreft is het boek De Klassieke School van Juliette Aristides het referentiewerk voor elk serieus atelier dat tekenen en schilderen promoot zoals de Oude Meesters dat deden. Bij het boek zit een DVD met een documentaire waarin Aristides in haar atelier laat zien hoe ze een tekening stap voor stap uitwerkt. Hoewel er in het boek opdrachten staan waaraan je zelf kunt werken, is het boek niet een tekenlesboek. Als je een tekencursus zoekt, dan kan je beter bijvoorbeeld naar Proko, Watts Atelier of DrawingTutorialsOnline kijken. Het boek van Aristides geeft je veel informatie over het klassiek tekenproces en helpt je beter verschillende technieken in een groter geheel te zien en te bepalen aan welke technieken je nog moet werken.

Links

Als je boeken bestelt via onderstaande links dan support je deze site!

2 reacties op “Boek review – De Klassieke School – Tekenkunst in de praktijk – Juliette Aristides